De beste methode werkt pas wanneer jij ermee aan de slag wilt gaan.

Bij Fit4life behandelen wij uw pijnklachten op een effectieve manier. Er wordt aandacht besteed aan het onderhouden van uw spieren, het soepel maken van uw gewrichten en het in balans brengen van uw wervelkolom en bekken.

Tijdens de behandelingen worden vaak meerdere behandelmethoden met elkaar gecombineerd. Meestal nemen de pijnklachten al na 2 à 4 behandelingen af.
De therapie wordt afgerond met nog eens 2 à 3 behandelingen. Na een aantal weken komt u terug voor een controle afspraak. Soms is er een onderhoudsbehandeling nodig. Dan komt u om de 4 à 6 weken terug.

In de praktijk wordt gebruik gemaakt van verschillende massagetechnieken zoals sportmassage, bindweefselmassage, acupressuur, voetreflexmassage en cupping. Deze technieken worden gecombineerd met het behandelen van pijnpunten en triggerpoints.

Triggerpoints zijn microverkrampingen in spieren die aanvoelen als kleine verhardingen. Ze zijn de meest voorkomende oorzaak van pijnklachten in het menselijk lichaam. Triggerpoints kunnen klachten geven in spieraanhechtingen en pezen zoals bij een tennisarm. Ook andere klachten kunnen veroorzaakt worden door triggerpoints zoals spanningshoofdpijn, duizeligheid, misselijkheid en zelfs fibromyalgie. Ze ontstaan niet alleen door overbelasting maar ook door een slechte houding, een zittend beroep, een ongezond voedingspatroon, ongezonde leefstijl en stress. Door middel van massage of dry needling worden de triggerpoints behandeld. Zelfs bij chronische klachten kan de therapie een aanzienlijke verbetering geven.

De fysiotherapeut behandeld klachten van het houdings- en bewegingsapparaat. Deze klachten uiten zich meestal door pijn en stijfheid in rug, nek en schouders.

Binnen de fysiotherapie wordt niet alleen naar de klacht gekeken maar wordt onderzocht waardoor de klacht is ontstaan. De therapeut doet een uitgebreid onderzoek. Daarna wordt de klacht professioneel behandeld.

Klachten in de wervelkolom of ledematen kunnen ontstaan als een gewricht niet goed functioneert bijvoorbeeld door overbelasting of slijtage. In de meeste gevallen worden pijnklachten veroorzaakt wanneer een gewricht verkeerd gebruikt wordt, dat wil zeggen als gevolg van een verkeerd houdings- of bewegingspatroon. Bewegen doen we grotendeels onbewust. Iedereen ontwikkelt zijn eigen manier van bewegen maar soms blijkt dat niet goed te zijn voor het lichaam.

De therapeut onderzoekt u en kijkt naar de dagelijks terugkerende bewegingen en houdingen die u maakt bijvoorbeeld op het werk en in uw thuissituatie. Ook sporten en hobby’s hebben hier invloed op.

Als het verkeerde bewegingspatroon is onderzocht, kan het door de behandeling aangepast en verbeterd worden. Soms zijn licht spierversterkende oefeningen noodzakelijk.
Het succes van de behandeling is mede afhankelijk van uzelf, om het goede bewegingspatroon toe te passen in uw dagelijkse bezigheden.

De juiste stand van het bekken is heel bepalend voor een optimale verdeling van de belasting die dagelijks op ons lichaam inwerkt. De Dorn therapie is een zachte behandeltechniek die uw wervelkolom en bekken zodanig corrigeert dat de spieren van uw rug zich ontspannen.

De Dorn therapie kan helpen bij chronische rugpijn, acute hernia, heup- en knieproblemen. Ook bij inwendige klachten zoals maag-, darm- en blaasklachten, kan de Dorn therapie met succes worden ingezet. De therapeut heft de blokkade in de wervel op, wat lijdt tot positieve effecten in het bijbehorende orgaan. De pijnklachten verminderen en kunnen op lange termijn genezen. De therapie kan preventief helpen bij spanningsklachten en migraine.

Met behulp van een speciale techniek brengt de therapeut een naald aan in een spier waardoor deze ontspant. De spier wordt kortdurend geprikkeld via een specifiek punt, het zogenoemde triggerpoint.

Een triggerpoint is een drukpijnlijke plek in een spier, die naast de lokale drukpijn ook pijn “op afstand” kan veroorzaken. De therapie is gericht op het behandelen van het pijnlijke triggerpoint. Het inbrengen van de naald voelt u nauwelijks. Na de behandeling voelt de spier vermoeid of stijf aan. Dit is van korte duur.

Bij een acuut letsel of sportblessure wordt u behandeld met kinesiotape. De meest toegepaste methode is de medical taping methode.

De elastische sporttape wordt bij Fit4life professioneel aangebracht waardoor weefselbeschadigingen en ontstekingsreacties snel herstellen. De therapeut behandeld de stijfheid in de getroffen spiergroep en hersteld de beweging in het gewricht.

Praktijk Fit4life maakt gebruik van de volgende technieken, de ontspanningsmethode volgens Jacobson, autogene training, ademhalingsoefeningen, technieken uit mindfulness en yoga.

Door het toepassen van deze technieken wordt u zich bewust van spanningen in uw lichaam. U leert hoe u deze lichamelijke spanningen kunt loslaten. Uw ademhaling wordt dieper en uw hartslag rustiger. Dit geeft een algemeen gevoel van welbevinden.

Het doel is om deze techniek toe te passen in het dagelijks leven en wanneer het nodig is tijdens stressvolle situaties.